Utbildningar – översikt

Förberedande utbildning för valp som vuxen hund.
Förkunskaper: Inga
För: Alla

Pris: 990 kr.

Besökshundsutbildning.
Förkunskaper: Hunden ska kunna ta instruktioner som sitt, ligg, stanna kvar.
För: Dig med kunskap om den målgrupp du ska arbeta med.

Pris: 19 900kr.

Skolhundsutbildning.
Förkunskaper: Besökshund
För: Dig med pedagogisk kunskap som lärare, socialpedagog, resurspedagog.

Terapihundsutbildning inriktning vård/omsorg.
Förkunskaper: Besökshund
För: Dig med vårdutbildning som sjukgymnast, undersökterska, sjuksköterska, arbetsterapeut.

Påbyggnadpris: 17 940 kr

Terapihundsutbildning inriktning socialt arbete.
Förkunskaper: Besökshund
För: Dig med utbildning inom socialt arbete och samtal som kurator, skolsköterska, psykoterapeut, samtalsterapeut, socialpedagog, psykolog

Påbyggnadpris: 17 940 kr

Skolhundspedagog / Resurspedagog. Yrkeshögskoleutbildning.
Förkunskaper: Gymnasiebehörighet

För dig som är intresserad av att arbeta med hund i skolan.

Kostnadsfri

CSN – Berättigad

1. Lämplighetstest

Du börjar alltid med ett lämplighetstest för att se om din hund trivs med detta arbete.

2. Utbildning

Onlineföreläsningar varvat med fysiska träffar med hundträning. Grundfärdigheter och praktik.

3. Certifiering

Sista momentet är certiferingen som sker i en autentisk miljö. Därefter får du certifikat och id-handlingar.

Förutom de fysiska träffarna gör du resten i din egna takt.

Gör din anmälan idag!

Varför ska man välja oss som utbildare?

Det finns flera olika utbildare i Sverige idag och generellt sett finns det inga dåliga utbildare skulle vi vilja säga. Och vi vill inte heller säga hur andra gör det utan mer hur vi tänker och vad vi tror på. Så här kommer våra argument varför man ska välja oss.

Hundens välfärd i fokus

Vi arbetar helt uteslutande med belöningsbaserad träning av de hundar som vi utbildar. Vi arbetar konstant på att utveckla våra koncept så att hundens välfärd står i fokus.

Utveckling

Varje halvår och år utvecklar vi våra utbildningar och följer det senaste i branschen.

Certifikat + kvalitetssäkring

När du genomfört din certifering får du både ett certifikat samt id-handlingar. Vartannat år återkommer man och gör ett kvalitetstest för att förnya sina id-handlingar.

Stort engagemang i branschen

Flera i organisationen är engagerad i branschen, både som medlemmar i styrelsen till Föreningen för Sociala tjänstehundar. Vi är också medlemmar i föreningen vilket också resulterar i att du som kund också har rätt till att bli medlem i föreningen.

Internationellt engagemang

Vd Sara Karlberg sitter i styrelsen för IAHAIO som är en internationell organisation för djur och naturunderstödda insatser. Det finns en konstant strävan efter att vara uppdaterad på det senaste inom branschen internationellt.

Kompetens

Vi har som policy att alla som utbildar hos oss ska både ha en akademisk bakgrund som utbildad exempelvis till sjuksköterska, lärare, socialpedagog, beteendevetare m.m. Våra lärare ska också ha praktisk erfarenhet av arbete med egen hund i verksamhet. Plus givetvis utbildad instruktör.