Skolhund

Hundunderstödd pedagogik

SKOLHUNDSTEAMETS ARBETE

Skolhunden arbetar i skola eller annan typ av pedagogisk verksamhet av exempelvis pedagog, specialpedagog eller annan personal som ska arbeta med hunden som kollega. Utbildningen ger hundföraren och hunden kunskaper att bistå med insatser i skolan för att ge eleven bättre förutsättningar att nå sina kunskapsmål i skolan. All utbildning sker med inriktning mot läroplanen samt sociala och kognitiva funktioner. Det är en målinriktad verksamhet och deltagarens utveckling dokumenteras och utvärderas. I denna utbildning gör du även ett lämplighetstest med barn om du inte gjort det redan i utbildningen i hundunderstödd aktivitet. Tar du paketet så ingår besökshundsprogrammet.

Skolhundsteamet arbetar med hundunderstödd pedagogik (Animal Assisted Education AAE) vilket innefattar målinriktade insatser där hundföraren är utbildad pedagog eller att hundteamet arbetar med en lärare som är utbildad i hundunderstödd pedagogik.

  • 550 studietimmar
  • Handledning av din lärare/instruktör
  • 40h VFU (praktik)
  • Online/fysiska träffar
      Ord. pris: 37 848 kr
      Paketpris: 31 848 kr*

Du kommer att dirigeras till anmälan för besökshund och där väljer du skolhund. 

*priset gäller när du köper skolhundsutbildningen direkt från start. Ej om du startat Besökshund eller bygger på Besökshund.

Att tänka på:

Denna utbildning är en yrkesutbildning vilket innebär att det finns en tydlig kursplan att följa och om du har utmaningar med din hund i vardagen (hundmöten, separation, vardagslydnad) så behöver du söka hjälp på annat håll för detta alternativt boka privatlektion för den typen av träning. 

Att utbilda dig till skolhundsteam

Arbeta med hundunderstödd pedagogik. 

När du utbildar dig till skolhundsteam arbetar du med att integrera hunden i det pedagogiska arbetet.  

Skolhundsteamets uppgifter är att arbeta målinriktat och ge understöd till de elever som har behov av det.  Insatserna ska vara målinriktade och dokumenteras och utvärderas. Effekterna är goda, forskning visar att besök av hundteam kan hjälpa elever att minska ångest och stress samt öka koncentrationen.

Detta är bara några få exempel på den goda effekt hundunderstödd pedagogik har.

Utbildningen är riktad till dig som redan har en pedagogisk bakgrund. Du bör ha minst ett års erfarenhet i elevgrupp för att kunna tillgodogöra dig materialet. 

Denna utbildning förutsätter att hunden kan arbeta med barn under 13 år. Har du inte gjort lämplighetstest i besökshundsutbildningen så gör du det inför kursstart på denna utbildning. 

Du utbildar dig alltid med utgångspunkt i vad du har för bakgrundskompetens. En barnskötare eller resurspedagog arbetar alltid som barnskötare eller resurspedaog med skolhund.  En lärare arbetar alltid som lärare med skolhund.  

En pedagog arbetar med hunden som kollega i det pedagogiska arbetet. Det görs en målbeskrivning och genomförandeplan för vad hundteamet ska arbeta med.

Ett hundteam kan arbeta antingen som konsult eller vara anställd.

En tjänstehund ska aldrig arbeta mer än 2h per dag. I utbildningen får du hjälp med att skapa riktlinjer och styrdokument som krävs för att implementera hund i skolan. 

Lämplighetstest med barn

Du ska ha genomfört ett ordinarie test med vuxna för att få göra test med barn. 

Hundens ska ha fyllt ett år för att få utföra lämplighetstestet.

Känner du dig osäker så rekommenderar vi dig att kontakta oss för rådgivning. Vissa hundar är inte redo förrän de är 2 år till exempel. 

Vad är ett lämplighetstest?

Ett lämplighetstest handlar om att vi vill undersöka hur förutsättningarna ser ut hos hund och förare att kunna utbilda sig och certifiera sig som hundteam hos oss. Ett lämplighetstest kan även kallas för inprovning.

Testet finns till för att vi ska kunna se om hunden klarar av de påfrestningar som hundarna kan utsättas för under en utbildning samt praktik. Det är ett lämplighetstest där vi ser om hunden har tendens till att slå över och bli aggressiv, rädd eller att den helt enkelt skulle ta skada av att jobba som tjänstehund. Hundens välbefinnande är vår prioritet. Vissa moment tillåter vi ej nedslag på.

Testmoment

När vi gör lämplighetstestet med barn så handlar det i stort om impulskontroll. Vi tittar på dig och din hunds förmåga att vistas med och runt barn som är lite livliga. Några av momenten som hunden får visa upp att den kan behärska är att barnen springer omkring, att det exempelvis förbereds ett godisspel samt att barnen får klappa på hunden och eventuellt utföra ett trix.

I alla moment tittar vi på om hunden blir stressad eller obekväm. Vi testar också hur social hunden är och hur kontakten fungerar med hundföraren. 

Ta med

Gott godis

Du får ej ha stryphalsband på hunden eller annat halsband som tillfogar obehag. Tillåtet halsband är halsband med ”snabbspänne”/ ”säkerhetsspänne” (finns att köpa i vår webshop).

Vår vision

När man utbildar sin hund hos oss på Svenska Terapihundskolan gör man en fantastisk resa. Att få utbilda sin hund och sig själv till ett hundteam är ett privilegium. Vi som utbildningsarrangör är noggranna med att hund och förare ska må bra i detta.I huvudsak är vår prioritering i lämplighetstestet att se att hunden kommer att trivas på sitt arbete.

Vi har ett ansvar ur ett djurskyddsperspektiv att hunden inte far illa och att du som hundförare får med dig så mycket som möjligt i ryggsäcken under utbildningens gång.

Vi ser tydligt om hunden bygger på sig stress under momenten eller om den helt enkelt inte vill kommunicera/interagera med främmande människor.

Vi har också ett ansvar att vara ärliga och ge dig som hundförare information om hur vi tror att förutsättningarna är för dig och din hund att kunna fullfölja utbildningen. Utifrån dessa ledord och ovanstående moment baserar vi vårt bedömningsunderlag.

Utbildningens innehåll

Utbildningen består av ett antal olika delkurser

Tryck på rubriken för att läsa om varje delkurs innehåll. 

Delkurs 1 – Skolhund i teorin

Denna del av utbildningen är helt teoretisk. Det finns en digital plattform som du finner föreläsningar och information som du kan ta i självstudietakt. Det som sker på fasta tider är våra  digitala träffar som sker online och vi träffas tre gånger ca 2h varje gång och diskuterar de digitala föreläsningar som man ska ha tittat på till träffarna. Man delas in i grupper baserat på vilken målgrupp man ska arbeta med och pratar om hur man kan utföra sitt arbete med kvalitet och djurvälfärd i fokus. I denna delen behandlar vi följande delar:

Läshund och fadderhund ingår i denna utbildning. 

Undervisning och inlärning med skolhund

  • Lektionsdesign
  • Differentiering och explicit undervisning
  • Studieteknik
  • Tjänstehund i olika typer av lärmiljöer
  • Språkutveckling
  • Läs- och skrivinlärning
  • Matematikinlärning


Skolhundsinsatser för barn med särskilda behov

  • Specialpedagogiska material och hjälpmedel
  • Tecken som stöd i arbete med tjänstehund
  • Mätverktyg och kartläggninsmetoder
  • Funktionsvariationer i skolan
  • Särskolans och specialskolans verksamhet


Praktisk pedagogik med skolhund

  • Arbeta med hund utifrån grundskolans, förskolans och särskolans läroplan
  • Lektionsplanering med tjänstehund
  • Dokumentation av pedagogiska insatser med tjänstehund
  • Elevledda och hundunderstödda utvecklingssamtal
  • Arbeta med elevhälsofrämjande insatser


Arbetsmiljö och säkerhet i pedagogiska miljöer

  • Arbetsmiljö och säkerhet i skolan
  • Rutiner vid avvikelse och olycksfall
  • Riskanalys för pedagogiska miljöer
  • Basala hygienrutiner i skolan
  • Första hjälpen, barn/ungdom


Lagstiftning och styrdokument i skolan

  • Skollagen
  • Anmälningsplikten
  • Barnkonventionen

Detta är den praktiska delen. Här träffas vi och tränar grundfärdigheter. De moment som hunden ska kunna för att blir en fullvärdig tjänstehund. Vi träffas fysiskt 3 gånger. Två av gångerna är vi på en brukshundklubb eller annan lokal för hundträning och en av gångerna träffas vi i autentisk miljö och tränar med deltagare.

  • Planering, genomförande och dokumentation av hundträning  
  • Targetträning och positionering 
  • Belöningstekniker som motiverar hunden till samarbete 
  • Den egna hundens mentalitet och rasspecifika egenskaper i praktiken 
  • Anpassning av träning med hänsyn till hundens kapacitet och behov
  • Förmåga att läsa av sin hund, bryta träningen vid för svår miljö eller för svåra situationer
  • Kommunikation med sin hund i normal samtalston och med handsignaler 
  • Skapa en trygg relation med sin hund genom avslappning 
  • Interaktion med tredje part (grupp och enskild individ)

Verksamhetsförlagd utbildning. Denna del kan du påbörja redan vid kursstart. Ni ska göra praktik eller verksamhetsförlagd utbildning som det heter på en arbetsplats som du själv väljer.  Du ska göra 40h sammanlagt varav du redovisar ett specialarbete baserat på 20h. 

  • Arbete efter basala hygienrutiner inom vård och omsorg enligt SOSFS 2007:19 [14]
  • Bedöma arbetskapacitet och motivationsnivå på sin tjänstehund baserat på ras, individ och hälsa
  • Säkerställande av säkerhet, trivsel och trygghet i arbete med hundunderstödd pedagogik
  • Avläsa sin hund i olika miljöer och situationer och reagera/agera på när hunden utsätts för stress/påfrestning
  • Anpassning efter elevens/barnets behov och dagsform
  • Förmåga att avbryta arbete när hund eller elev/barn visar tecken på ovilja
  • Introduktion av hund på ett yrkesmässigt sätt i nya pedagogiska miljöer
  • Reflektion kring kommunikationsstrategier mellan barn och hund
  • Samarbete med andra yrkesgrupper inom skolan
  • Professionellt förhållningssätt mot hund, elever/barn, personal och vårdnadshavare
  • Reflektion kring det egna förhållningssättet i form av klädsel, utrustning och agerande
  • Arbete enligt ett lösningsfokuserat, belöningsbaserat och relationsbaserat förhållningssätt
  • Genomförande av hundunderstödd insats i pedagogisk miljö med utgångspunkt från elevens/barnets oberoende, självbestämmande och integritet
  • Genomförande av hundunderstödd insats i pedagogisk miljö med utgångspunkt från ett professionellt förhållningssätt, etiska ställningstaganden och en positiv hundträning, samt ett korrekt djurskyddperspektiv
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av hundunderstödda pedagogiska insatser med fokus på ett säkert och etiskt förhållningssätt gentemot såväl elev som tjänstehund
  • Genomföra hundunderstödda insatser genom att kunna kombinera elevens/elevernas och tjänstehundens intresse, styrkor och förmågor

20h av dina 40h praktik ska du redovisa som ett specialarbete. Här vill vi att du ska berätta hur du gått till väga med att sätta mål för insatsen, hur du planerat insatserna, vilka erfarenheter du dragit och hur du förankrar detta i den forskning som finns. 

  • Tolka och inhämta fakta från relevant forskning och litteratur
  • Dokumentera, utvärdera och avrapportera
  • Hitta forskning/empiriska studier inom området, samt kunna tillgodogöra sig kunskap härifrån som gynnar det egna arbetet
  • Välja rätt mätverktyg och metoder för att mäta effekten av hundunderstödda insatser
  • Redogöra för målinriktat arbete med tjänstehund
  • Inhämta, bearbeta och prioritera kunskap från relevanta och pålitliga källor
  • Behärska engelsk terminologi och branschspråk gällande animal assisted services
  • Utforma och presentera arbetet

Utbildningens sista moment är certifieringen. Den görs först när alla moment är genomförda och godkända. Man har möjlighet att skjuta på det fasta datumet för utbildningen en gång inom en tidsram av 6 månader från det officiella certifieringsdatumet.

Certifiering sker oftast i en autentisk miljö. Skolhundscertifieringen sker alltid med barn.

Efter certifiering erhåller du ett certifikat som visar innehållet i din utbildning samt en id-handling för dig och en för din hund. Certifieringen är giltig i 2 år därefter genomför du ett kvalitetstest. 

Utbilda flera hundar

Många hundförare önskar utbilda flera hundar då den första hunden man utbildat kanske blivit äldre och behöver en ersättare inom kort eller att man har tänkt att arbeta med flera hundar helt enkelt.
Vår vision är att ju fler hundar du utbildar desto enklare ska det bli för dig som hundförare. Så när du utbildat din första hund så behöver du inte gå om teorin om det inte är så att det är länge sedan du gått utbildningen. Då erbjuder vi dig att gå teorin kostnadsfritt för att du ska kunna uppdatera dig på det senaste inom branschen.
Som du kan se nedan så fasar vi ut kraven från vår sida då vi anser att du med hund nr 2 och framåt börjar bli så pass kunnig att du förstår och vet vad du behöver träna för att hunden ska bli godkänd på certifiering. OBS! Alla tester måste utföras.

 

Det finns flera olika väga att betala för utbildningar hos oss. Fakturan/betalning för lämplighetstestet sker innan testet görs. Du får oftast en faktura av oss som du ska ha betalt tills testdagen. När du väl är godkänd på testest så kommer fakturan för själva kursavgiften som i sin tur ska vara betald innan första kurstillfället. 

Om man önskar att ta sin betalning i flera delar finns det lite olika lösningar för avbetalning.

Betala via Human finans. https://www.humanfinans.se/ du kan även kalkylera på hur ditt lån skulle bli i deras kalkylator. https://www.humanfinans.se/kalkylator/
Väljer du Human finans så laddar du upp vår faktura i deras system och så löser dem en avbetalningslösning åt dig. Du kan höra med dem i förväg om du har rätt till en avbetalningsplan hos dem.
Telefon: 08 560 201 15
Mail: info@humanfinans.se

Betala med Fortnox finans via Zaver. https://zaver.com/se när du får fakturan från oss så finns det en qr kod som du kan scanna för att få möjliget att göra en avbetalning på fakturan. Zaver är samarbetspartner med Fortnox.
Telefon: 08-551 062 60
Mail: info@zaver.se

Hitta din utbildning

Vi hjälper dig att hitta den utbildning som passar dig och din hund baserat på den bakgrundskompetens du har. Kanske du undrar om din hund kan vara lämplig eller om den utbildning du fastnat för är rätt för dig. Boka en kostnadsfri rådgivning hos oss.
Kontakt

Svenska Terapihundskolan
Ridhusvägen 6
734 94 Strömsholm

Växel: 010-171 99 99

E-post kontakt
Organisationer/Samarbetspartners
footer_logos