Tester info

Lämplighetstest

Hunden ska ha en god grundlydnad. Exempel på moment/färdigheter som hunden bör behärska är, sitt, sitt kvar, ligg, ligg kvar, gå fint i koppel, klara av hundmöten. Vi tittar också på hur hunden hanterar av en grupp människor samt hur hunden hanterar möte med en person som bär sjal på huvudet då det finns i hundens arbetsvardag. I vårt test tittar vi också på om hunden kan ta emot godis fint och att den hanterar plötsligt ljud och om hunden trivs med att åka hiss.

En social tjänstehund ska ha en god grundläggande socialitet, med det menar vi att hunden ska trivas med att bli klappad av främmande människor. Om du har en hund som enbart gillar er i framiljen så kommer hunden troligtvis inte trivas på sitt jobb. Har du en hund som blir så glad så att hunden nästan välter personer i sin närhet här de möter varandra så kan det också bli ett problem. En social tjänstehund ska vara balanserad i mötet med människor. Med det menar vi att det kan bli väldigt jobbigt om du behöver “tjata” på din hund att vara artig och inte buffla på folk. Om detta är fallet är det bättre att du bokar en privatlektion hos oss för att skapa möjlighet att hjälpa hunden att hantera en sådan situation.

Vi har skapat våra tester utifrån kunskap både baserat på Sara Karlbergs erfarenheter från BPH (svenska kenneklubbens Beteende och Personlighetstet för Hund.)+ PADA (internationellt test) samt samlad kunskap inom universitetsstudier i etologi och djurpsykologi. Vi har utvecklat testet tillsammans inom organisationen där både etologer och beteendevetare på hund finns. Utvecklingen av testerna sker löpande för att ha hundens välfärd i fokus. Vi testar inte hundar som är yngre än 1 år då vi följer svensk standard för utbildning av vårdhund samt föreningen för sociala tjänstehundars riktlinjer.

Kvalitetstest

Enligt de krav som finns hos Föreningen för sociala tjänstehundar www.ffsth.se samt de styrdokument vi följer ska ett kvalitetstest utföras vartannat år för att uppdatera din id-handling. Att utföra kvalitetstest i samma anda som även assistans- och servicehundar medför att vi håller en hög standard och kvalitet på de tjänstehundar som är i arbete. Du kommer också att behöva lämna in ett veterinärintyg på den lärplattform vi har för den teoretiska delen. Du får nämligen en uppdatering på det senaste inom branschen innan du gör testet. Genom att kvalitetstesta sin hund bidrar man till en kvalitetssäkrad bransch.

• Du får en kallelse med information om testet och vad du ska ha med dig en vecka före testet
  • Testet tar ca 40 min
  • Hunden ska vara ren
  • Hunden ska vara frisk och smärtfri
  • Ta med gott godis, en leksak
  • Du får inte använda stryphalsband

Lämplighetstest med barn = Fadderhunden

Fadderhunden består av ett lämplighetstest med barn + en teoretisk utbildning med praktik samt certifiering.

Inför Kvalitetstestet:

• Veterinärintyg som intygar att din hund är frisk och smärtfri

1. Lämplighetstest

Du börjar alltid med ett lämplighetstest för att se om din hund trivs med detta arbete.

2. Utbildning

Onlineföreläsningar varvat med fysiska träffar med hundträning. Grundfärdigheter och praktik.

3. Certifiering

Sista momentet är certiferingen som sker i en autentisk miljö. Därefter får du certifikat och id-handlingar.

Förutom de fysiska träffarna gör du resten i din egna takt.

Gör din anmälan idag!

Varför ska man välja oss som utbildare?

Det finns flera olika utbildare i Sverige idag och generellt sett finns det inga dåliga utbildare skulle vi vilja säga. Och vi vill inte heller säga hur andra gör det utan mer hur vi tänker och vad vi tror på. Så här kommer våra argument varför man ska välja oss.

Hundens välfärd i fokus

Vi arbetar helt uteslutande med belöningsbaserad träning av de hundar som vi utbildar. Vi arbetar konstant på att utveckla våra koncept så att hundens välfärd står i fokus.

Utveckling

Varje halvår och år utvecklar vi våra utbildningar och följer det senaste i branschen.

Certifikat + kvalitetssäkring

När du genomfört din certifering får du både ett certifikat samt id-handlingar. Vartannat år återkommer man och gör ett kvalitetstest för att förnya sina id-handlingar.

Stort engagemang i branschen

Flera i organisationen är engagerad i branschen, både som medlemmar i styrelsen till Föreningen för Sociala tjänstehundar. Vi är också medlemmar i föreningen vilket också resulterar i att du som kund också har rätt till att bli medlem i föreningen.

Internationellt engagemang

Vd Sara Karlberg sitter i styrelsen för IAHAIO som är en internationell organisation för djur och naturunderstödda insatser. Det finns en konstant strävan efter att vara uppdaterad på det senaste inom branschen internationellt.

Kompetens

Vi har som policy att alla som utbildar hos oss ska både ha en akademisk bakgrund som utbildad exempelvis till sjuksköterska, lärare, socialpedagog, beteendevetare m.m. Våra lärare ska också ha praktisk erfarenhet av arbete med egen hund i verksamhet. Plus givetvis utbildad instruktör.