Utbildningsprocess

Grundnivå

Lämplighetstest

Alla hundar ska genomföra ett lämplighetstest. Priset för testet ingår. Du betalar för testet före det utförs. När du är godkänd på lämplighetstest får du faktura för resterande belopp på utbildningen. Läs mer om lämplighetstestet här.

Besökshundsutbildning

Detta är grundutbildningen. I denna får du alla grundläggande kunskaper för att göra besök inom vård, skola och omsorg. Ska du arbeta med personer under 13 år gör du ett extra lämplighestest med barn.

Certifering

Avslutningsvis gör man alltid en certifering. oavsett vad du gått för utbildning. När du gjort en godkänd certifiering får du id-handlingar och certifikat. Det ingår i utbildningen.

Utbildningsprocess för avancerad nivå

Nedan finner du beskrivning av hur själva utbildningsprocessen går till. Du kan läsa mer om respektive utbildning på deras sidor. Då går du till menyn för att finna den utbildning du önskar läsa mer om.

Lämplighetstest med barn

På grundnivå utför man ett lämplighetstset med vuxna. Ska man gå Skolhund eller arbeta med personer under 13 år är det dags att göra det nu för vidare utbildning.

Terapihund/Skolhund

Här väljer du inriktning. Som färdigutbildat besökshundsteam så kan du nu fortsätta att utbilda dig beroende på vilken bakgrundsutbildning du har. Exempelvis – lärare = Skolhund, sjuksköterska eller arbetsterapeut = Terapihund inriktning vård och omsorg eller socionom, kurrator, psykoterapeut= Terapihund inriktning socialt arbete.

Certifering

Registrera dig i vårt nätverk!

Det finns olika nivåer på vårt nätverk, du kan gå med du som bara är nyfiken på vad som händer i branschen och vill lära dig mer. Eller du som är utbildad för att få hands on träningstips och coaching av Sara Karlberg. Du väljer själv nivå och tillgång till material och kunskap.

Nätverk

I detta nätverk ska vi skapa möjligheter att utvecklas själva samt branschen

Kunskap

Varje månad får man träningstips både för sig själv och hunden.

Liverådgivning

Varje månad får man träffa Sara Karlberg live där hon svarar på frågor

Nyhetsfeed

Vi lyfter det senaste i branschen, allt från forskning till hundträning.