Frågor och svar

Hur gammal ska hunden vara för att påbörja utbildning?+

För att få påbörja våra utbildningar kan hunden vara 8 veckor. Detta gäller för att få börja vår förberedande utbildning. Ska man utföra ett lämplighetstest så ska hunden vara 1 år eller helst 1,5 år. För att få göra lämplighetstest med barn ska hunden vara 1 år men vi rekommenderar att hunden fyllt 1,5 år så att hunden fått mogna lite mer.

Jag arbetar som kurator på en skola, är socionom. Vilken utbildning rekommenderar ni?+

Hej, jag skulle rekommendera att du som socionom går vår terapihundsutbildning med inriktning på socialt arbete. Då går du först vår utbildning i hundunderstödd aktivitet (Besökshundsprogrammet) och sedan vidare in på nästa nivå som är terapihundsprogrammet med inriktning på socialt arbete. I paketpriset ingår alltså Besökshundsprogrammet.

Kan man lägga upp en egen studietakt?+

Ja man kan lägga upp de olika delmomenten som man önskar. Introduktionskursen och Besökshund i teorin kan man ta helt fristående utan hund till och med. Många tar den under tiden hunden mognar på sig. Sen kan man göra resterande delar i Besökshundsprogrammet när hunden fyllt ett år och är redo för ett lämplighetstest. Om man siktar på avancerad nivå kan man ändå välja att lägga upp de olika delarna i en individuell studieplan.

Hur ser jobbmöjligheterna ut?+

Hur arbetsmarknaden ser ut så är det oerhört svårt att ge ett konkret svar då det skiljer sig en del i olika kommuner. Generellt så ser vi en stor ökning i alla kommuner men det beror ofta på hur många aktiva hundteam som finns i kommunen. Ju fler hundteam som finns utbildade desto större intresse för hundteamen. Hur man väljer att jobba är olika, en del är egna företagare, en del fakturerar via ett faktureringsbolag så som Frilans finans, en del har hundtjänst i sin anställning och en del använder sig av bemanningen Svea Hundtjänst.

Min hund är 10 år, är det för gammalt?+

Det finns ingen över gräns på vilken ålder hunden kan gå en utbildning. Dock är det viktigt att man tänker att hunden måste vara frisk och fri från smärta. Det man kan tänka är att man funderar på om hunden leker lika mycket som tidigare, äter den och sover lika bra, kan det vara så att den inte orkar gå lika långa och många promenader? En hund som ska utbildas till social tjänstehund måste vara i god form, om hunden börjar visa tecken på ålder bör den få åldras med värdighet och inte sättas i ett sådant jobb som detta kan innebära. Om hunden däremot är äldre men fullt frisk och vid god vigör så kan den utbildas. Då måste man dock ha i åtanke att hunden kan bli sjuk och behöva pensioneras på kort varsel. Fördelen är då att du kan så klart ta in en ny hund i utbildningen.

Jag vill utbilda min hund till terapihund. Måste jag gå besökshundsprogrammet först?+

Ja du besökshundsprogrammet ingår i helheten för vård-/terapihundsutbildningen. Så för en full examen behöver du gå besökshundsprogrammet också. Paketpriset innefattar även besökshundsprogrammet.

Hur får man jobb?+

Du får uppdrag utifrån den bakgrundskompetens du har, dvs är du sjuksköterska så söker du jobb som sjuksköterska med social tjänstehund. Eller är du exempelvis lärare så söker du jobb med din lärarkompetens och kombinationen som hundförare. Man får ofta uppdrag på den plats man gör praktik eller så kan man erbjuda sina tjänster via Svea Hundtjänst. www.sveahundtjanst.se

Kan man utbilda vilken ras som helst?+

Vi har ingen specifik ras vi rekommenderar. Det är viktigt när du ska tänka på om din hund är lämplig att fundera över om den trivs med att umgås med främmande människor eller om den egentligen bara gillar att bli klappad av familjen. Hur är den i olika miljöer och kan den växla mellan att vara aktiv och passiv. Så miljö, socialitet och passivitet är viktiga kompontenter. Sen om man funderar på att köpa hund så finns det följande delar att tänka på. Exempelvis vilken målgrupp du tänkt arbeta med, vad du har för fritidsintressen och hur familjekonstellationen ser ut. Det är många komponenter som ska klaffa och därav viktigt att lägga tid på vilken ras du ska välja. Sara Karlberg och Helena Eriksson har en poddcast där de bland annat adresserar denna typ av fråga. Den heter www.halsanshundar.se och den finns även där andra poddar finns. Val av ras finns även beskrivet i boken som Helena och Sara skrivit som heter Sociala Tjänstehundar – omsorg utan ord. Den finns att köpa här: https://sths.quickbutik.com/bocker/sociala-tjanstehundar-omsorg-utan-ord

Hur mycket kan man arbeta som hundteam?+

Hur mycket en hund kan jobba beror lite på vilket jobb den förväntas utföra, hur ansträngande det är helt enkelt. Detta kan såklart variera från hund till hund men våra rekommendationer är max 2 timmar per dag med en längre paus emellan (t.ex. en timme på förmiddagen och en på eftermiddagen) ungefär 3-4 dagar i veckan.

Vilka orter finns ni på?+

Vi finns på följande orter: Umeå Djurås Stockholm Strömsholm Trollhättan Lund