Förhandsbedömning

Är din hund redo?

I detta koncept kommer du både lämna in kortare videofilmer samt fylla i ett formulär som beskriver din hunds personlighet.

Förhandsbedömning

Det är alltid svårt att ge en korrekt bedömning av en hund då både hormoner och andra biologiska faktorer kan spela roll. Det är också så att den miljö en hund växer upp i kan också spela väldigt stor roll för en hunds utveckling. Så med det sagt kan vi aldrig lova dig att din hund kommer att vara den perfekta sociala tjänstehunden. MEN vi kan ge dig en indikation på vad som är träningsbart och framför allt kan vi ge dig en indikation på om hunden INTE gillar denna typ av jobb. Men det är ändå en bedömning av vad som händer här och nu.

Tänk dig en hund som är 6-8 månader är mitt i sin könsmognad. Det kan vara lite utmanande att ge en värdig bedömning då. Men du som hundägare är den som måste avgöra om hunden känns redo för att visas upp för oss. Det är också så att en hund som är 1 år och kanske inte klarar vårt lämplighetstest kan mycket väl vara lämplig vid 2 års ålder. Det kan också vara så att en hund som är 1 år och klarat vårt test kanske utvecklas i helt fel riktning på grund av exempelvis en dålig upplevelse under sin uppväxt. Så som du läser här och förstår så är det levande varelser som kan utvecklas i olika inriktning.

Men med det sagt så har vi under våra 15 år i denna bransch en god känsla för om en hund kommer att uppskatta arbetet som social tjänstehund. Med en stor ödmjukhet för dessa fantastiska varelser ska vi veta att det ALLTID är hunden som bestämmer.

Vi ser fram emot att få läsa och se filmer på din hund.

Du kanske har en valp, unghund eller omplacering eller helt enkelt bara vill göra denna förhandsbedömning för att se din hunds potential. Beroende på vad du får för vägledning i denna kurs så kan du alltid fortsätta med någon av våra förberedande utbildningar för att stärka relationen och utvecklingen av er som team.

Om du har några frågor, tveka inte att höra av dig till info@terapihundskolan.se

• Inga förkunskaper
  • Filmning med mobilkamera krävs
  • Online plattform (Zenler)

Fysisk träff – förhandsbedömning
i Strömsholm

Det finns möjlighet för dig att komma till oss på kontoret för en förhandsbedömning också. Priset är densamma och det tar ca 30-40 minuter.

Varför ska man välja oss som utbildare?

Det finns flera olika utbildare i Sverige idag och generellt sett finns det inga dåliga utbildare skulle vi vilja säga. Och vi vill inte heller säga hur andra gör det utan mer hur vi tänker och vad vi tror på. Så här kommer våra argument varför man ska välja oss.

Hundens välfärd i fokus

Vi arbetar helt uteslutande med belöningsbaserad träning av de hundar som vi utbildar. Vi arbetar konstant på att utveckla våra koncept så att hundens välfärd står i fokus.

Utveckling

Varje halvår och år utvecklar vi våra utbildningar och följer det senaste i branschen.

Certifikat + kvalitetssäkring

När du genomfört din certifering får du både ett certifikat samt id-handlingar. Vartannat år återkommer man och gör ett kvalitetstest för att förnya sina id-handlingar.

Stort engagemang i branschen

Flera i organisationen är engagerad i branschen, både som medlemmar i styrelsen till Föreningen för Sociala tjänstehundar. Vi är också medlemmar i föreningen vilket också resulterar i att du som kund också har rätt till att bli medlem i föreningen.

Internationellt engagemang

Vd Sara Karlberg sitter i styrelsen för IAHAIO som är en internationell organisation för djur och naturunderstödda insatser. Det finns en konstant strävan efter att vara uppdaterad på det senaste inom branschen internationellt.

Kompetens

Vi har som policy att alla som utbildar hos oss ska både ha en akademisk bakgrund som utbildad exempelvis till sjuksköterska, lärare, socialpedagog, beteendevetare m.m. Våra lärare ska också ha praktisk erfarenhet av arbete med egen hund i verksamhet. Plus givetvis utbildad instruktör.

SVENSKA TERAPIHUNDSKOLAN

Ridhusvägen 6