Tester

Externa lämplighetstester

När du ska utbilda en ny hund efter att du utbildat en hund sedan tidigare så måste hunden genomföra testerna precis som den första hunden du utbildat. Du börjar alltid med att testa hunden med vuxna. Ska du dessutom arbeta med barn under 13 år så ska du även genom föra ett test med barn.

Kvalitetstester

När du arbetat med din hund i två år så har din id-handling utgått och behöver förnyas. Då anmäler du dig till ett kvalitetstest. Du får då gå en online utbildning för att uppdatera dig på det senaste i branschen och framför allt får du tillgång till nya uppdaterade styrdokument för hundpärmen. Kvalitetstestet kan utföras på plats fysiskt eller digitalt.

Svenska Terapihundskolan är medlemmar i Föreningen för sociala tjänstehundar, Sveriges hundföretagare samt IAHAIO och följer alla deras riktlinjer gällande terminologi och krav på utbildning.